unia europejskawysoki kontrast A A A
  • popc

    popc

    www.muzeach

    Projekt POPC

  • Kresy

    Kresy

    Z Kresów ocalone

    Zbiórka pamiątek i opowieści kresowych

  • Nowe Otwarcie

    Nowe Otwarcie

    Nowe otwarcie

    Muzeum Narodowe w Lublinie czynne od 7 maja

Jan Lebenstein. Demony.

Wersja do druku Poleć znajomemu

15 czerwca – 17 lipca 2005 r.



Na przełomie czerwca i lipca Muzeum Lubelskie zaprezentowało ekspozycję poświęconą twórczości Jana Lebensteina – jednego z najwybitniejszych artystów polskich II poł. XX w.

W 1954 r. Lebenstein ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych. Pierwszy sukces artystyczny przyniosły mu serie Figur osiowych, które zyskały rozgłos jako jeden z najciekawszych przejawów sztuki nowoczesnej. W 1959 r. wyjechał na stałe do Paryża, gdzie zdobył Grand Prix na I Biennale Młodych. Po seriach malarskich figur, w 1964 r. zaczyna tworzyć Bestiarium, a od 1974 r. cykle ilustracji inspirowanych utworami literackimi: Folwarkiem zwierzęcym G. Orwella, Księgą Hioba, Apokalipsą, Księgą rodzaju. Powstają również ilustracje do opowiadań G. Herlinga-Grudzińskiego oraz witraże ze scenami Apokalipsy do kaplicy OO. Pallotynów w Paryżu.

Nasze Muzeum gości prace tego znakomitego artysty już po raz drugi. W 1999 r., jeszcze za życia Lebensteina, Muzeum Lubelskie przygotowało obszerny przegląd jego twórczości - wystawa Etapy była pokazywana w Paryżu i w wielu polskich miastach, a w jej otwarciu uczestniczył zafascynowany Lublinem Autor.

Obecna prezentacja, przygotowana przez Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, ma charakter problemowego podsumowania dokonań twórczych, ujawniając źródła inspiracji sztuki Lebensteina, przedstawia je w kontekście historii. Tytułowe „demony” to lęki i obsesje towarzyszące życiu artysty zamkniętego w enklawie własnej twórczości i do końca wiernego wizji własnej sztuki, w której toczy się spór między tym co cielesne, a duchowe, ludzkie, a zwierzęce, gdzie wciąż obecna jest antynomia Eros – Thanatos.

W skład prezentacji obok obrazów olejnych, rysunków i grafik wypożyczonych z muzeów polskich oraz będących własnością kolekcjonerów polskich i zagranicznych, wchodzą nieznane dotąd prace artysty.

Przedsięwzięcie zostało sfinansowane ze środków Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, a honorowy patronat nad wystawą objął Prezydent Miasta Warszawy Lech Kaczyński.