Stanisław Wyspiański, Nasturcje
więcej »Stanisław Wyspiański (1869–1907), znakomity artysta Młodej Polski, malował kompozycje głównie techniką pastelową. Wyjątkowe miejsce w jego twórczości zajmują monumentalne projekty wit
Stanisław Wyspiański, Portret Marii z Pareńskich Raczyńskiej
więcej »Portrety zaliczane są do najbardziej charakterystycznych i ważnych tematów w twórczości plastycznej Stanisława Wyspiańskiego. Wykonany w 1902 r. miękką, secesyjną kreską, w ulubionej tec
Jan Krzysztof Damel, Bitwa pod Wiedniem
więcej »12 września 1683 r. sprzymierzone wojska polskie, austriackie i niemieckie pod dowództwem króla polskiego Jana III Sobieskiego stoczyły zwycięską bitwę z armią tu
Hendrick ter Brugghen (1588–1629), Piłat umywający ręce
więcej »Autor był wybitnym malarzem holenderskim z kręgu caravaggionistów, działających w Utrechcie. Obraz przedstawia scenę z Ewangelii: po wydaniu Jezusa na ukrzyżowanie Poncjusz Piłat obmywa rę
Wojciech Kossak, Julian Fałat, Jan Stanisławski, Poczet sztandarowy
więcej »Obraz jest częścią panoramy Berezyna przedstawiającej odwrót armii Napoleona spod Moskwy w 1812 r. Panorama, o wymiarach 16 m x 120 m, malowana przez Wojciecha Kossaka wspólnie z Julianem Fał
Frans Francken II (1581–1642), Naigrawanie
więcej »Obraz, będący przykładem malarstwa flamandzkiego, powstał w Antwerpii w warsztacie najwybitniejszego przedstawiciela licznej rodziny artystycznej Franckenów. W nocnej scenerii dziedzińca pałacu
Hendrick van Heemskerck (1629–1681?), Martwa natura z dzbanem i świecą
więcej »Obraz obok wiernego przedstawienia świata materialnego zawiera głębsze treści ideowe. Na skraju dębowego stołu leży pusty dzban, obok szklanka z resztką wina, fajki tlą się ledwie widocznym
Alexander Coosemans (1627–1689), Martwa natura z kukurydzą, owocami i pucharem
więcej »Barwna kompozycja wyrażająca bujność świata przyrody, silnie oddziałująca na zmysły, wolna od refleksji nad zawiłościami życia. Jej dekoracyjność była pierwotnie bardziej oczywista, poni
Martwa natura z motylami (Holandia, 1640–1660)
więcej »W niezwykle sugestywny sposób podejmuje ideę marności wszystkich rzeczy – vanitas. Suchy oset, martwe ptaki, których sylwetki dramatycznie rysują się na tle wieczornego nieba, chodzące po nic
Jan Baptist Weenix (1621–1662), Pejzaż z ruinami rzymskimi
więcej »Obraz dowodzi, że holenderski malarz w czasie pobytu we Włoszech uległ fascynacji zabytkami starożytnego Rzymu. Antyczne budowle – choć w ruinie – zachowały majestatyczne piękno, a ich pot
Portret dziewczynki w girlandzie kwiatów
więcej »Portret dziewczynki w girlandzie kwiatów plasuje się na pograniczu martwej natury i malarstwa portretowego, łącząc w sobie cechy obydwu. Zważywszy na zjawisko specjalizacji występując
Gerard van Honhorst (1590–1655), Sąd Midasa
więcej »Sąd Midasa podejmuje popularną w sztuce nowożytnej tematykę mitologiczną: obrazuje „muzyczny” pojedynek między bogiem Apollinem a faunem Marsjaszem. Nosi cechy stylu Caravaggia: „
Michael Lucas Leopold Willmann (1630–1706), Pokłon Trzech Króli
więcej »Obraz wybitnego malarza niemieckiego działającego na Śląsku wykazuje bliskie związki z malarstwem włoskim. Kompozycja została wiernie powtórzona za grafiką Carla Maratty. Indywidualnym rozwi
Johann Christian Brand (1722–1795), Pejzaż górski
więcej »Autorem jest Johann Christian Brand (1722–1795), malarz i grafik austriacki dzia-łający w Wiedniu, profesor tamtejszej Akademii, ceniony pejzażysta. Jedną z jego specjalności było malowanie mi
Jan Kupetzky (1667–1740), Portret nieznanego malarza
więcej »Portret nieznanego malarza pędzla Jana Kupetzky’ego (1667–1740), wybitnego czeskiego portre-cisty. Fantazyjne nakrycie głowy, malowniczo zarzucona draperia, a zwłaszcza sugestywne spoj
Olga Boznańska, Portret mężczyzny
więcej »W malarstwie Olgi Boznańskiej portret dominuje. Tu widzimy charakterystyczny dla twórczości artystki sposób przedstawienia portretowanego mężczyzny, utrzymany w palecie barwnej zawężonej do ci
Władysław Ślewiński, Morze
więcej »Czysty, pozbawiony sztafażu pejzaż morski nawiązuje do pobytu Ślewińskiego w Bretanii. Związek z malarzami z Pont Aven, a w szczególności bliski kontakt z Paulem Gauguinem, sprawił, że artys
Jacek Malczewski, Autoportret z Parkami
więcej »Za postacią artysty w tle obrazu znajdują się trzy kobiety, to rzymskie Parki, boginie przeznaczenia i losu. Nona, przedstawiona z wrzecionem, przędzie nić ludzkiego żywota, wyznacza czas życia
Jacek Malczewski, I znów wiosna
więcej »Tytuł wskazuje na cykliczność, corocznie odradzanie się życia. Pokazanie budzącej się wiosny i przedstawienie młodej dziewczyny z jednej strony nadaje pracy pełną optymizmu wymowę, z drugie
Wojciech Gerson, Królowa Jadwiga i Dymitr z Goraja
więcej »Jest to scena powstrzymywania Jadwigi Andegaweńskiej przez jej opiekuna, podskarbiego wielkiego koronnego Dymitra z Goraja właściciela m.in. Kraśnika, Szczebrzeszyna, od wyłamania drzwi i ucieczk
Jan Matejko, Przyjęcie Żydów do Polski
więcej »Obraz należy do cyklu „Dzieje Cywilizacji w Polsce”. Scena przedstawia nieznany z historii fakt przyjęcia przez Władysława Hermana osadników żydowskich i obdarowania ich przywilejami. Nawią
Jan Stanisławski, Krajobraz polny
więcej »Ten mistrz małych form pejzażowych należał do grona najznakomitszym malarzy okresu Młodej Polski. Niewielkich rozmiarów obraz, pozbawiony narracji, wyraża fascynację przyrodą, światłem i ba
Józef Brandt, Stajenny z wierzchowcem przed dworkiem
więcej »Scena przed dworem w Orońsku, gdzie artysta przebywał każdego lata od 1977 r., kiedy to poślubił Helenę z Wojciechowskich, właścicielkę tego majątku. Do Orońska, gdzie „natura i sztuka po
Marcello Bacciarelli, Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego w stroju koronacyjnym
więcej »Jest to tzw. portret reprezentacyjny wzorowany jest na wizerunku Ludwika XIV. Monarcha ubrany jest w galowy strój ze srebrnego brokatu z nałożonym na ramiona paradnym płaszczem, ma łańcuch z Ord
Nieokreślony malarz XVII w., Portret królowej Bony
więcej »Uwaga skierowana jest na twarz portretowanej; przedstawienie wykazuje tendencje do realizmu. Suknia z podwójnym kołnierzem nawiązuje do holenderskich portretów z XVII w. Warta uwagi jest rama –
Nieokreślony malarz cechowy XVIII w., Portret trumienny męski
więcej »Malowany na blasze umieszczany był u wezgłowia trumny jako część castrum doloris. Postać przedstawiona jest realistycznie. Twarz jest wyrazista, mocne w wyrazie oczy przeszywają spojrzeniem.
Kazimierz Sichulski, Hucuł z owcami
więcej »Obraz powstał pod wpływem wyprawy artysty na Huculszczyznę, podczas której narodziła się jego fascynacja tradycją huculską. Zwróćmy uwagę na regionalny strój pasterza, pokazany z niezwykł
Józef Pankiewicz, Portret Henryka Jasieńskiego
więcej »Jest to portret syna Feliksa Mangghi Jasieńskiego, kolekcjonera sztuki, i Teresy z Łabędzkich, późniejszego architekta krakowskiego. Artysta znakomicie wydobył postać światłem, oddając nastr
Ferdynand Ruszczyc, Dwór
więcej »Przedstawiony dwór należał do rodzinnego majątku w Bohdanowie. Było to dla artysty miejsce niezmiernie ważne, do którego powracał przez całe życie. Obok dworu znajdował się tzw. mur z prac
Jan Matejko, Unia lubelska
więcej »Obraz namalowany został dla uświetnienia 300. rocznicy unii Polski i Litwy zawartej na sejmie w Lublinie w 1569 r. Scena wskazuje moment zaprzysiężenia unii w renesansowym wnętrzu zamku lubelskie