unia europejskawysoki kontrast A A A
  • popc

    popc

    www.muzeach

    Projekt POPC

  • Kresy

    Kresy

    Z Kresów ocalone

    Zbiórka pamiątek i opowieści kresowych

  • Nowe Otwarcie

    Nowe Otwarcie

    Nowe otwarcie

    Muzeum Narodowe w Lublinie czynne od 7 maja

Oferta dla szkół podstawowych

Wersja do druku Poleć znajomemu

Propozycje zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych

Klasy I-III szkoły podstawowej

Poznajemy Muzeum
Pierwsza wizyta w Muzeum będzie okazją do poznania najważniejszych pojęć związanych z muzealnictwem, takich jak: eksponat, wystawa czy kolekcja. Wspólnie zastanowimy się nad tym, po co istnieją muzea i o czym mogą nam powiedzieć gromadzone w nich przedmioty.


Ludowo, kolorowo
Dzięki eksponatom z dziedziny sztuki ludowej opowiemy, jak żyło się pod strzechą. Będziemy opowiadać o codziennych obowiązkach, świątecznych strojach i dorocznych zwyczajach mieszkańców lubelskich wsi. W barwną krainę etnografii wprowadzą nas rzeźby i obrazy.


Skarby przeszłości
Skąd czerpiemy wiedzę o najdawniejszych dziejach człowieka? Jakie skarby przeszłości skrywa ziemia? Podczas spotkania na wystawie archeologicznej opowiemy o narzędziach i metodach pracy archeologa oraz poznamy najstarsze zabytki ze zbiorów Muzeum.


Pociągiem do sztuki
Czy da się namalować uczucia? Czy muzyka może mieć kolor? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć, przyglądając się dziełom malarskim, od figuratywnych po abstrakcyjne.


Święci z kalendarza
Dlaczego święty Michał kapustę do beczki wpychał, a na świętego Franciszka szuka w polu ziarnek myszka? Która święta trzyma baranka, a która wypuszcza skowronka z mieszka? Porozmawiamy o świętych patronach, ich atrybutach oraz istotnych datach w kalendarzu obrzędowym polskiej wsi.

Klasy IV-VI szkoły podstawowej 

Ludowo, kolorowo
Dzięki eksponatom z dziedziny sztuki ludowej opowiemy, jak żyło się pod strzechą. Będziemy opowiadać o codziennych obowiązkach, świątecznych strojach i dorocznych zwyczajach mieszkańców lubelskich wsi. W barwną krainę etnografii wprowadzą nas rzeźby i obrazy.


Święci z kalendarza
Dlaczego święty Michał kapustę do beczki wpychał, a na świętego Franciszka szuka w polu ziarnek myszka? Która święta trzyma baranka, a która wypuszcza skowronka z mieszka? Porozmawiamy o świętych patronach, ich atrybutach oraz istotnych datach w kalendarzu obrzędowym polskiej wsi.


Zawód archeolog
Czym różniło się życie łowców mamutów od życia mieszkańców średniowiecznego grodu? Czym była lunula, a czym fibula? Wystawa archeologiczna będzie pretekstem do rozmów o chronologii i epokach w dziejach ludzkości. Dowiemy się także, czym była rewolucja neolityczna i czy w Polsce wznoszono piramidy.

Nie od razu zamek zbudowano. Archeologiczne dzieje wzgórza zamkowego w Lublinie
Wspólnie cofniemy się do początków osadnictwa na terenie dzisiejszego Lublina i zobaczymy, co odkryli archeolodzy, badając lubelskie wzgórze zamkowe. Czy

 dowiemy się, jak wyglądał średniowieczny gród i kim byli jego mieszkańcy? Zabytki archeologiczne odkryją przed nami wszelkie tajemnice.


Ile jest warte szlacheckie słowo?
Kim była szlachta, jakie miała obowiązki, prawa i przywileje? O czym mówił sarmacki portret oraz jakie elementy powinien mieć herb? Omówimy najważniejsze tradycje i obyczaje szlacheckie, zmierzymy pas słucki i zajrzymy przez wyloty kontusza, czyli jednym słowem poznamy szlachtę polską od podszewki.

Unia lubelska
O unii lubelskiej, jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, opowiemy przy obrazie mistrza Matejki. Czy dzień 1 lipca 1569 roku mógł wyglądać tak, jak przedstawił go artysta? Odpowiemy na to pytanie, analizując dostępne źródła oraz tropy uwiecznione na płótnie.

Malarstwo materii
Czy połysk, lepkość bądź chropowatość mogą być tematem dzieła sztuki? Co robi piasek lub spróchniałe drewno pod zakrzepłą warstwą farby i lakieru? Okiem awangardowego artysty przyjrzymy się właściwościom wszechobecnej materii tworzącej otaczający nas świat.


W poszukiwaniu trzeciego wymiaru
Czy dzieła sztuki mogą ożyć? I w jaki sposób można to sprawić? Porozmawiamy o możliwości przekroczenia dwuwymiarowości obrazu, percepcji widzenia oraz potędze iluzji. Okaże się, że nie wszystko jest takie, jakie się nam wydaje.


Między Wschodem a Zachodem
Jak w ikonografii przedstawiano Chrystusa, a jak Maryję? Czym jest Deesis, a czym tabernakulum? Po czym możemy rozpoznać świętych? Rozszyfrujemy tajemnice malarstwa cerkiewnego i poczujemy atmosferę świątyni obrządku wschodniego.

Klasy VII-VIII szkoły podstawowej 

Unia lubelska
O unii lubelskiej, jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, opowiemy przy obrazie mistrza Matejki. Czy dzień 1 lipca 1569 roku mógł wyglądać tak, jak przedstawił go artysta? Odpowiemy na to pytanie, analizując dostępne źródła oraz tropy uwiecznione na płótnie.
Nie od razu zamek zbudowano. Archeologiczne dzieje wzgórza zamkowego w Lublinie
Wspólnie cofniemy się do początków osadnictwa na terenie dzisiejszego Lublina i zobaczymy, co odkryli archeolodzy, badając lubelskie wzgórze zamkowe. Czy dowiemy się, jak wyglądał średniowieczny gród i kim byli jego mieszkańcy? Zabytki archeologiczne odkryją przed nami wszelkie tajemnice.
Święci z kalendarza       
Dlaczego święty Michał kapustę do beczki wpychał, a na świętego Franciszka szuka w polu ziarnek myszka? Która święta trzyma baranka, a która wypuszcza skowronka z mieszka? Porozmawiamy o świętych patronach, ich atrybutach oraz istotnych datach w kalendarzu obrzędowym polskiej wsi.   
Między Wschodem a Zachodem
Jak w ikonografii przedstawiano Chrystusa, a jak Maryję? Czym jest Deesis, a czym tabernakulum? Po czym możemy rozpoznać świętych? Rozszyfrujemy tajemnice malarstwa cerkiewnego i poczujemy atmosferę świątyni obrządku wschodniego.
Motywy i symbole w sztuce
Marność nad marnościami i wszystko marność! Ale czy na pewno wszystko? Vanitas to tylko jeden z motywów, jakie poznamy na zajęciach. Jak artyści przedstawiali dzieciństwo, a jak naturę? Dlaczego Malczewski portretuje się z kąkolem w dłoni? Wspólnie odkryjemy bogactwo wątków i symboli uwiecznionych na płótnach.
Ile jest warte szlacheckie słowo?
Kim była szlachta, jakie miała obowiązki, prawa i przywileje? O czym mówił sarmacki portret oraz jakie elementy powinien mieć herb? Omówimy najważniejsze tradycje i obyczaje szlacheckie, zmierzymy pas słucki i zajrzymy przez wyloty kontusza, czyli jednym słowem poznamy szlachtę polską od podszewki.  
 
W poszukiwaniu trzeciego wymiaru
Czy dzieła sztuki mogą ożyć? I w jaki sposób można to sprawić? Porozmawiamy o możliwości przekroczenia dwuwymiarowości obrazu, percepcji widzenia oraz potędze iluzji. Okaże się, że nie wszystko jest takie, jakie się nam wydaje.
 
Malarstwo materii
Czy połysk, lepkość bądź chropowatość mogą być tematem dzieła sztuki? Co robi piasek lub spróchniałe drewno pod zakrzepłą warstwą farby i lakieru? Okiem awangardowego artysty przyjrzymy się właściwościom wszechobecnej materii tworzącej otaczający nas świat.
Więzienie na zamku
W trakcie zajęć przypomnimy, że wzgórze zamkowe to nie tylko renesansowy zamek i unia lubelska, ale także funkcjonujące tu przez 128 lat więzienie. Prześledzimy jego historię, począwszy od czasów zaborów, przez okres okupacji hitlerowskiej, aż po lata komunizmu.