unia europejskawysoki kontrast A A A
  • popc

    popc

    www.muzeach

    Projekt POPC

  • Kresy

    Kresy

    Z Kresów ocalone

    Zbiórka pamiątek i opowieści kresowych

  • Dworek prace remontowe

    Dworek prace remontowe

    Nazwa zadania

    Prace remontowe i konserwatorskie budynku Dworku Wincetego Pola

  • Język koloru

    Język koloru

    Język koloru

    Wystawa malarstwa ze zbiorów Muzeum Narodowego w Lublinie

„Z zakamarków magazynu… Muzeum na co dzień niewidoczne”

Wersja do druku Poleć znajomemu

Pokazujemy to, co zazwyczaj jest niewidoczne, ukryte w magazynie, nieczęsto wyjmowane...

          W ramach projektu „Z zakamarków magazynu… Muzeum na co dzień niewidoczne” Muzeum Lubelskie organizuje niewielkie wystawy czasowe o różnej tematyce, które łączy jedna idea – pokazanie tego, co zazwyczaj jest niewidoczne, ukryte w magazynie, nieczęsto wyjmowane. Znajdą się tu obiekty rzadkie, cenne, interesujące ze względu na wysoką wartość artystyczną, historyczną, kulturową, a także ciekawostki i przedmioty, które „nigdzie nie pasują”, a są warte zobaczenia i podziwiania.
          Mają Państwo okazję zobaczyć judaika, hafty ludowe, karbońskie i kredowe skamieniałości, rzemiosło artystyczne oraz skarb monet arabskich z Lublina-Czechowa.
          

Judaika ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie

           Na wystawie prezentujemy obiekty związane z kultem synagogalnym oraz przedmioty wykorzystywane podczas domowych uroczystości religijnych i świąt. Można obejrzeć między innymi charakterystyczne naczynie do rytualnego umywania rąk (identyczne jak to, którego używa Piłat na eksponowanym w Galerii Malarstwa Europejskiego obrazie Hendricka ter Brugghena), ozdobę Tory – tas, jad – wskazówkę do czytania wersetów Tory, siedmioramienny świecznik – menorę. Modlitewnymi akcesoriami mężczyzn są talit, tefilin i kipa. Podczas domowych uroczystości używano talerzy i innych naczyń odpowiednich na każde święto, balsaminek wypełnionych wonnymi ziołami, kubków i pucharków kiduszowych, z których pito wino po odmówieniu nad nim błogosławieństw uświęcających rozpoczęcie i zakończenie szabatu, świeczników i lichtarzy, w których płonęły szabatowe świece.